Şirketler Dijital Dönüşümde Neden Başarısız Oluyor?
McKinsey tarafından açıklanan rakama göre dijital dönüşümde şirketlerin % 70’i başarısız oluyor. İş dünyasının öncelikli konusu haline gelen dijital dönüşüm uygulamada neden bu kadar başarısız olur? Dijital dönüşüme yanlış yönden mi bakılıyor yoksa başka bir sebep mi var bu başarısızlığın altında?
McKinsey tarafından açıklanan rakama göre dijital dönüşümde şirketlerin % 70’i başarısız oluyor. İş dünyasının öncelikli konusu haline gelen dijital dönüşüm uygulamada neden bu kadar başarısız olur? Dijital dönüşüme yanlış yönden mi bakılıyor yoksa başka bir sebep mi var bu başarısızlığın altında?
Şirketler ve yöneticiler dijital dönüşümün önemini bilseler bile bunu hayata geçirmek ve değerini bilmek arasında çok ciddi bir farklılık söz konusu. Ve konu hayata geçirmek olduğunda ise orada çok ciddi problemler bulunuyor.
Başarısız bir dijital dönüşüm kaybedilen kaynaklar, zaman ve güvenilirlik açısından oldukça maliyetli olabilir. Şirketin amacına uygun olsa bile dijitalleşme için ayrılan zaman ve kaynak kaybı inanılmaz derecede yıpratıcı olur. Hem rekabette geri kalınabilirken hem de şirket içi güvende eksilmeler olacaktır. O yüzden hatalardan mümkün olduğunca uzak durmak şarttır.
Belirli hatalara düşmemekle başlanabilir;
1- “Dijital” diye bir departman veya şirket kurmayın: En sık karşılaşılan ve en büyük hatalardan birisidir. Şirketten ayrı ve şirket süreçlerinin dışında “dijital” isimli bir birim oluşturmak sadece süreçlerin yavaşlamasına ve insanların hep beraber çalışamamalarına sebep olur. Yaygın ve maliyetli bir hatadır.
2- Dijital dönüşüm belirli bir hedefe dönük olmalıdır: Teknoloji hızlandıkça ve ivmelendikçe çok sayıda ihtimali de beraberinde getirmektedir. Bunların hepsinin şirket tarafından gerçekleştirilmesi imkansızdır. Bu yüzden hedef net olmalıdır ve bu hedefe uygun çözümler üzerinde durulması gerekmektedir.
3- Her zaman müşteriyi düşünülmelidir: Starbucks şubelerinde mobil ödeme kullanırken bir çok telekom operatörü veya banka bu hizmete geçiş yapamadı. Amaç şirketlerin iç süreçlerini dijitalleştirme değildir. Amaç müşterinin bir sorununu çözen ve kıymetli bir ürün ortaya çıkartmaktır. Bunun için öncelik müşteriyi anlamak ve onun bilmediği ihtiyacını ortaya çıkartmaktır. Bilmediği ihtiyaç çok kritiktir, çünkü kimse Starbucks’a bir kahveciden beklentisinin mobil ödeme istediğini söylemez. Bunu şirketin kendisinin bulması gerekiyor.
4- Şirket süreçleri yönetilebilir olmalıdır: Şirket iç dünyasında kaos ve karmaşa içinde olabilir. Bir çok sektörüde ve yeni rekabet dünyasında bu durum normaldir. Normal olmayan ise iç süreçlerin karmaşıklaşması ve yönetilemez hale gelmesidir. Sistem tıkandığında yeni birşey yapamazsınız.
5- Dijital dönüşüm liderlik gerektir: Dijital dönüşüm yukarıdaki sorunların aşılmasını sağlayacak, şirket kültürüne bu yeni kavramın hızlı ama başarıyla eklenmesini başaracak ve belli hedeflere göre dijitalleşmeyi yönetecek bir lidere ihtiyaç duymaktadır. Şirketler kolektif yapılar olsa bile ilk hareketi başlatacak olan ve bunu başarılı yapacak olan en büyük değer liderliktir.
Sonuç:
Dijital dönüşüm, müşteri için kolay ve basit bir çözüm sunmaktır. Bunun içinde arka planda karmaşık ve riskli bir çaba gerektirir. Doğru ve incelikli kurgulandığında geleceğe dönük sonuçlara yol açabilir, ancak yanlış ve basit yapıldığında ise şirket için kaynakların yanlış kullanılmasına sebep olur. Şirketlerin başarılı olması için her zaman iç süreçlerinden ve kendi işlerini “dijital” yapmalarından ötesi düşünülmelidir. İlk sıraya müşterilerini almaları ve onlara sunacakları hizmet ve çözümler üzerine düşünmeleri ile mümkün olacaktır. Amaç müşterinin beklentilerini yerine getirmek değildir, gerçek amaç müşterinin kendisinin bile bilmediği ihtiyacı bulup, onun çevresinde bir dünya kurmaktır. Bunun için ise şirketin içinde dijital dönüşüm konusunda liderlik yapacak birisinin olması, insanları değişime inandırması ve kültür ile dijitalleşmeyi senkronize hale getirilmesidir.
“Liderlik, hükmetmek değil; insanları ortak bir hedef doğrultusunda birlikte çalışmaya ikna edebilmektir.” Daniel Goleman
Teşekkürler,
Ferhat Yalçın
Founder at Tomorrow
Bu yazıyı paylaş:
Yorum gönder