Sosyal Medyanın İki Yüzlülüğü

By

Tada yori takai mono wa nai.” Anlamı ise şudur: “Hiçbir şey bedava verilenden daha pahalı değildir.” Michihiro Matsumoto

Sosyal medya ilk ortaya çıkmaya başladığında yeni bir bilgi kaynağı olarak anılıyordu. Medya kanallarıyla bireylere ulaşamayan haberlerin ve içeriklerin kişilerin kullanımına ücretsiz ve çıkarsız sunulduğu yeni dijital çağın çoklu haberleşme alanı olanı olarak anıldığı yolculukları çok farklı bir evrim geçirdi.

René Magritte, La Décalcomanie, 1966

Kişisel veriler konusunda yaşanan skandalları sürekli olarak gündemde yer edinse bile henüz ciddi bir düzenleme gerçekleştirilmedi. Diğer çok önemli sorunlardan birisi ise sosyal medyanın insanların dikkatiyle sürekli oynaması. Zaten odaklanmakta zorluk çeken insanoğlu, sosyal medya ve klasik medya etkisi ile dikkat ve odaklanmak kavramlarından tamamen uzaklaştı. Bunu çoğu zaman sadece fotoğraf paylaşmak veya sosyal medyanın oluşturduğu gündemi takip etmek için yapar hale geldi. Sürekli güncellenen ve her saniye yenilenen bilgi akışı sürekli olarak ekranları izleyerek takip edilebilir tabii ki…

Sosyal medya ise günümüzün en büyük kontrol mekanizması ve toplumların algılarıyla oynama alanı haline geldi. Gündem değiştirmek, dikkatin gücünü etkisiz kılmak, kitleleri yönlendirmek, bireylerin büyük resmi görmesine mani olmak ve zamanı çalmak üzerine kurulu bir güç kavramına doğru evrildi.

Küresel ısınma, eğitim, ekonomi veya başka büyük sorunlar yerine sosyal medya tarafından ağırlığı arttırılan sorunlar mevcut. Sonrasında ise yemek fotoğrafı veya başka bir dikkat dağıtıcı içerik ile insanların dikkati kırılıyor.

Sosyal medya klasik medyadan aldığı kötü özellikleri bir adım daha ileri taşıyor. Gündem değiştirmenin gücünü tamamen üstlenmiş durumda. Bunu yaparken bir manipülasyona veya olmayanı olmuş gibi göstermesine ihtiyaç yok. İnsanların hassasiyetlerine ve önem verdiklerine ulaşmaları yetiyor.

Bireyler ise giderek gündemin takipçisi ve gündeme göre fikirlerini belirler hale gelmekteler. Çoğu zaman bir içerik veya bir paylaşım neredeyse bütün toplumun en büyük sorununa dönüşüyor. Sonrasında herkes o paylaşım ile ilgili birşeyler yazmak durumunda kalsa bile çoğu ifadenin samimiyetsizlik içerdiği biliniyor. Mecburiyetten dile getirilmesi gereken sözler yazılıyor.

Şüphesiz, görünüşte her şey gönül rızasıyla, yürekten, tevekkülle, ahlak adına yapılıyordu; oysa aslında, bazen hiç de içten değil, tam tersine yapmacıklı, iki yüzlü davranılıyordu.” Karamazov Kardeşler, Dostoyevski.

Sosyal medyanın ilk kuruluş amacına dönmesini umut etmek hayalperest bir bakış olacaktır. Artık güç sahipleri sosyal medyanın ne anlama geldiği ve neler yapabildiği çok iyi biliyor.Böylesine büyük ve kritik bir güç kesinlikle bireylere seve seve teslim edilmeyecektir. Burada görev bireylere düşüyor. Nasıl zaman içinde bireyler televizyonu kapatmayı öğrendilerse ve çok az kullanmanın bir yolunu buldularsa aynısını sosyal medya içinde uygulayabilmeleri gereklidir.

Rene Magritte- Golconda, 1953

Son olarak ise bireyler kendi gündemini oluşturmalıdır. Sosyal medyanın gündemi veya sosyal medya paylaşımlarının gittiği yöne doğru insanların evrilmesi olası değildir. Sosyal medya gibi çok değişen bir gündeme uyum sağlamak imkansızdır. Bu yüzden sosyal medyanın faydalı kullanılmasının öğrenilmesi ve gerçek amacına uygun hale getirilmesi yine kullanıcılar yoluyla mümkün olabilecektir. Gücün asıl sahibi her zaman kullanıcı ve müşteridir.

Hiç gücü kalmadığını sandığında bile, insan eğer yürümesini sürdürürse yeniden güç bulur. Anatoly Kuznetsov

Teşekkürler
Tomorrow

Leave a Comment

Your email address will not be published.

You may also like

Hot News